جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / رساله توضیح المسائل- احکام / احکام اموات
    احكام غسل مسّ ميّت‏


    مسئله 454- واجب است ميّت را سه غسل بدهند:

    اوّل: با آبى كه با سدر مخلوط باشد.

    دوّم: با آبى كه با كافور مخلوط باشد.

    سوّم: با آب خالص.

    مسئله 455- سدر و كافور بايد به اندازه‏اى زياد نباشد كه آب را مضاف كند و به اندازه‏اى هم كم نباشد كه نگويند سدر و كافور با آب مخلوط شده است.

    مسئله 456- اگر سدر و كافور به اندازه‏اى كه لازم است پيدا نشود، بايد مقدارى كه به آن دسترسى دارند در آب بريزند.

    مسئله 457- كسى كه براى حجّ احرام بسته است، اگر پيش از تمام‌كردن سعى بين صفا و مروه بميرد، نبايد او را با آب كافور غسل دهند و به جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند، و همچنين اگر در احرام عمره پيش از كوتاه‌كردن مو بميرد.

    مسئله 458- اگر سدر و كافور يا يكى از اينها پيدا نشود يا استعمال آن جايز نباشد، مثل آنكه غصبى باشد، بايد به جاى هر كدام كه ممكن نيست ميّت را با آب خالص غسل بدهند.

    مسئله 459- كسى كه ميّت را غسل مى‏دهد، در حال اختيار بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل و آشنا به مسائل غسل باشد، گرچه بالغ نباشد.

    مسئله 460- كسى كه ميّت را غسل مى‏دهد بايد قصد قربت داشته باشد، يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم به‌جا آورد.

    مسئله 461- غسل بچّۀ مسلمان گرچه از زنا باشد، واجب است. و غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او لازم نيست. و كسى كه از بچّگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده، چنانچه پدر و مادر او يا يكى از آنان مسلمان باشند، بايد او را غسل داد و اگر هيچ‏كدام از آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او لازم نيست.

    صفحه 81

    مسئله 462- بچّۀ سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد بايد غسل بدهند، و اگر چهار ماه ندارد، بايد در پارچه‏اى بپيچند و بدون غسل دفن كنند.

    مسئله 463- اگر مرد، زن را و زن، مرد را غسل بدهد باطل است، گرچه محرم باشند. ولى زن مى‏تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‏تواند زنِ خود را غسل دهد.

    مسئله 464- اگر براى غسل ميتّى كه مرد است، مرد پيدا نشود، زنانى كه با او محرمند مى‏توانند غسلش بدهند. و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او محرمند، مى‏توانند او را غسل دهند. ولى در هر صورت بايد عورت ميّت پوشانده شود و اگر محرم هم پيدا نشود، غسل و تيمّم ساقط است.

    مسئله 465- مرد مى‏تواند دختر بچّه‏اى را كه سنّ او از سه سال بيشتر نيست غسل دهد، زن هم مى‏تواند پسر بچّه‏اى را كه سه سال بيشتر ندارد، غسل دهد.

    مسئله 466- اگر ميّت و كسى كه او را غسل مى‏دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت، جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد و همينطور اگر محرم ‏باشند.

    مسئله 467- نگاه كردن به عورت ميّت در غير زن و شوهر حرام است و كسى كه او را غسل مى‏دهد اگر نگاه كند معصيت كرده، ولى غسل باطل نمى‏شود.

    مسئله 468- اگر جايى از بدن ميّت نجس باشد، بايد پيش از آنكه آنجا را غسل بدهند آب بكشند.

    مسئله 469- غسل ميّت مثل غسل جنابت است و مى‏شود آن را ترتيبى يا ارتماسى انجام داد.

    مسئله 470- كسى كه در حال حيض يا جنابت مرده، همان غسل‏ميّت براى او كافى ‏است.

    مسئله 471- جايز نيست براى غسل دادن ميّت مزد بگيرد، مگر در صورتى كه بتواند قصد قربت نمايد، ولى مزد گرفتن براى كارهاى مقدّماتى غسل حرام نيست.

    مسئله 472- اگر آب پيدا نشود يا استعمال آن مانعى داشته باشد، بايد عوض هر غسل، ميّت را يك تيمّم بدهند.

    مسئله 473- كسى كه ميّت را تيمّم مى‏دهد، بايد دست ميّت را به زمين بزند و به صورت و پشت دست‌هايش بكشد و اگر به اين صورت ممكن باشد، جايز نيست با دست ديگرى او را تيمّم دهد.

    مسئله 474- كسانى كه به حكم حاكم شرع محكوم به اعدام مى‏شوند و قبل از اجراى حكم به دستور حاكم شرع خودشان غسل ميّت و كفن و حنوط را انجام مى‏دهند، تكرار آنها لازم نيست،

    صفحه 82

    (مگر آنكه قبل از اجراى حكم خودشان بميرند). و بعد از اجراى حكم، نماز بر آنها مى‏خوانند و به همان حال آنها را دفن مى‏كنند، و لازم نيست خون را از بدن و كفن آنها بشويند، حتّى اگر بر اثر ترس و وحشت خود را نجس كنند، تكرار غسل لازم نيست، گرچه كفن را بايد تطهير نمايند.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365